Nederland geeft minder aan goede doelen door economische crisis

Door de economische crisis geven mensen minder geld aan goede doelen. Dat blijkt uit onderzoek van de werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam

22-04-2013 | 11:08

Na jaren van stijgen is het totaal gegeven bedrag in 2011 gedaald tot bijna € 4,3 miljard, het laagste sinds 2001. “De economische crisis duurt al langer, maar de effecten op het geefgedrag worden nu pas duidelijk,” zegt VU-hoogleraar Theo Schuyt. Donderdag 25 april presenteren VU-wetenschappers tijdens de Dag van de Filantropie hun rapport Geven in Nederland 2013, over giften, nalatenschappen, sponsoring en vrijwilligerswerk. Aansluitend houdt VU-hoogleraar René Bekkers zijn oratie over de maatschappelijke betekenis van filantropie. Het onderzoek Geven in Nederland wordt in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie uitgevoerd.

Bedrijven geven minder
In 2011 gaven huishoudens gemiddeld € 200 aan goede doelen, 5% minder dan in 2009. Huishoudens geven veruit het meest aan goede doelen op het gebied van kerk en levensbeschouwing, gevolgd door gezondheid en internationale hulp. Bedrijven geven juist het meest aan sport en recreatie. Uit het onderzoek blijkt verder dat 20% van de Nederlandse huishoudens verantwoordelijk is voor 80% van het totaalbedrag aan giften. Ook blijkt dat donateurs steeds minder trouw zijn aan een bepaalde organisatie en dat mensen minder vaak spontaan geven aan de collectebus. In 2011 zijn weliswaar meer bedrijven gaan geven aan goede doelen, maar desondanks daalde het totaalbedrag van bedrijven in dat jaar. Bedrijven gaven in 2011 dus beduidend lagere bedragen dan in voorgaande jaren.

Onderzoeksresultaten op Twitter
Op de Dag van de Filantropie presenteren de wetenschappers tijdens een symposium de belangrijkste resultaten van hun onderzoek naar geefgedrag in Nederland, gevolgd door discussie met de zaal. Discussieleider is Humberto Tan. In de dagen voor het symposium twitteren de wetenschappers over hun onderzoeksresultaten via @GeveninNL.