Verkiezingen




Het Kieskompas, stemgedrag en de rol van de media in de beeldvorming over politieke personen en partijen. Vanaf verschillende kanten nemen communicatiewetenschappers en politicologen bij de VU de verkiezingen onder de loep.

Kieskompas


In meer dan 30 landen hielp Kieskompas burgers een weg te vinden in het politieke landschap tijdens verkiezingen, waaronder de Amerikaanse presidentsverkiezingen en parlementsverkiezingen in Nederland, België, Israël en Portugal. Ook bij gemeenteraadsverkiezingen, Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen laat Kieskompas gebruikers zien welke partij het dichtste bij de eigen politieke voorkeuren staat.

Het doel van Kieskompas is kiezers beter te informeren over de voorstellen van politieke partijen en daarmee de opkomst te bevorderen.

Politieke winnaars en verliezers


In verkiezingstijd proberen de politieke partijen zich te profileren in dagbladen, op de televisie en in internetdiscussies. Ze doen dat door aantrekkelijke standpunten in te nemen, door zich af te zetten tegen andere partijen, en bovenal door succes uit te stralen. Journalisten omgeven politici met een aureool van succes als ze de indruk wekken te winnen in televisiedebatten en in de opiniepolls. Maar welk nieuws geeft de doorslag als andere politieke partijen hetzelfde proberen?

Uit onderzoek van communicatiewetenschappers aan de VU blijkt dat partijen winnen die succes toegeschreven krijgen, die thema’s in het nieuws krijgen waarop ze al een sterke reputatie hebben en die het laten voorkomen dat het gaat om een strijd tussen hen en de rest. Het onderzoek is onderdeel van het

  • Onderzoeksprogramma Communicatiewetenschap: Communication Choices, Content and Consequences: new media, new methods
  • Nieuwsbericht: Juni9 volgt politieke winnaars en verliezers

Antropologen gaan politiek


verkiezingen-standplaats-wereldIn de serie Antropologisch Kieskompas op de weblog Standplaats Wereld schreven antropologen over belangrijke thema’s in de Tweede Kamerverkiezingen van juni 2010. De antropologen gingen bijvoorbeeld in op integratie, ontwikkelingssamenwerking, milieu en onderwijs. Daarbij proberen ze verder te kijken dan de kortstondige actualiteit en kritisch te reflecteren op hoe er in de politiek over deze thema’s gedacht en gesproken wordt.