Management en marketing van maatschappelijke organisaties

De module Management en marketing van maatschappelijke organisaties richt zich op het bestuur en management van organisaties in de filantropische sector. Actuele inzichten uit de algemene managementtheorie worden daarbij gecombineerd met ideeën uit de groeiende literatuur over de filantropisch en non-profitsector en toegepast in de filantropische praktijk. Punten van aandacht zijn onder meer: succesfactoren en strategieën voor goede doelen en maatschappelijke organisaties, stakeholder-management en nieuwe organisatievormen
    
Een ander belangrijk thema is marketing van het goede doel. Non-profit-marketing kent verschillen ten opzicht van marketing bij commerciële bedrijven. Zo speelt de identiteit van de organisatie een belangrijke rol en kent een goed doel een grotere diversiteit aan doelgroepen. Ook het gebruik van sociale media wordt steeds belangrijker. Er zal specifiek worden ingegaan op de uitdagingen als het gaat om marketing voor non-profits, goede doelen en andere maatschappelijke organisaties.

In de module is veel ruimte voor uitwisseling van uw eigen management- en marketinguitdagingen.  U sluit de module af met een schriftelijke eindopdracht waarin de behandelde stof terug komt. U maakt hiervoor onder andere een analyse van uw stakeholders en het daarbij toegepaste en passende management en marketingbeleid.

Resultaat

Na succesvol afronden van deze module kunt u:
•    specifieke management- en marketinguitdagingen voor goede doelen, fondsen, non-profit- en andere maatschappelijke organisaties herkennen en benoemen;
•    effectievere management- en marketingstrategieën voor goede doelen, fondsen, non-profit- en andere maatschappelijke organisaties toepassen binnen uw eigen organisatie;
•    stakeholders van maatschappelijke organisaties benoemen, hun verschillen ten opzichte van commerciële bedrijven duiden en dit vertalen naar passend beleid.

Literatuur

We maken gebruik van een reader, bestaande uit diverse artikelen.

Gratis masterclass op 3 oktober 2017!

Maak kennis met de filantropie en de opleiding in onze gratis masterclass Filantropie!
Op dinsdag 3 oktober 2017 nemen prof. dr. René Bekkers en prof. dr. Theo Schuyt  u mee langs de uitdagingen waar u als (toekomstig) professional binnen de filantropische sector mee te maken heeft. Meer informatie. Inschrijven

Praktische Informatie

Kosten€1.500,- Inclusief studiemateriaal
Duur8 bijeenkomsten van 2 uur
Startdatum13 maart 2018
Meer informatieContact en Algemene Informatie

Relevante links