Management en Marketing van Maatschappelijke Organisaties

Inhoud cursus

De cursus is gericht op het bestuur en management van verenigingen en stichtingen in de filantropische sector. Theorieën uit algemeen management en marketing worden vertaald naar de praktijk van goede doelen, non-profit organisaties en vermogensfondsen.

Punten van aandacht zijn onder meer: succesfactoren en strategieën voor goede doelen en maatschappelijke organisaties; systematische analyse en aanpak van organisatievraagstukken voor leidinggevenden binnen non-profits en stakeholder-management. Een ander belangrijk thema is marketing van het goede doel. Non-profit marketing kent verschillen ten opzicht van marketing bij commerciële bedrijven. Er zal specifiek worden ingegaan op de uitdagingen als het gaat om marketing voor non-profits, goede doelen en andere maatschappelijke organisaties. 

Resultaat

Na succesvol afronden van de cursus Management en Marketing van Maatschappelijke Organisaties kunt u:

•    specifieke management en marketing uitdagingen voor goede doelen, fondsen, non-profit en andere maatschappelijke organisaties herkennen en benoemen;
•    effectiever management en marketing strategieën voor goede doelen, fondsen, non-profit en andere maatschappelijke organisaties toepassen binnen uw eigen organisatie.
•    stakeholders van maatschappelijke organisaties benoemen, hun verschillen ten opzichte van commerciële bedrijven duiden en dit vertalen naar passend beleid. 

Programma

De cursus bestaat uit acht colleges van twee uur. De colleges vinden plaats op maandagavonden. De cursus start op 30 oktober 2017. Voor de cursus wordt gebruik gemaakt van een reader met diverse artikelen en boekhoofdstukken. De reader wordt voor aanvang van de cursus aan de deelnemers verstrekt. De cursus wordt afgesloten met een eindopdracht waar de behandelde stof in terug komt. U maakt hiervoor onder andere een analyse van uw stakeholders en het daarbij toegepaste en passende management en marketingbeleid.

Docenten

Deze cursus wordt verzorgd door dr. ir. Frank de Bakker en dr. Arnold Wilts, die beiden al jarenlang sterk betrokken zijn bij deze cursus. Zij hebben hun sporen verdiend in onderzoek en onderwijs op het gebied van management van non-profit organisaties. Dr. Arnold Wilts bestudeert organisaties met een publieke functie en de wisselwerking met hun maatschappelijke en bestuurlijke omgeving aan de Utrecht School of Governance. Dr. ir. Frank de Bakker is als Universitair Hoofddocent verbonden aan de afdeling Organisatiewetenschappen van de Vrije Universiteit.

Gratis masterclass op 3 oktober 2017!

Maak kennis met de filantropie en de opleiding in onze gratis masterclass Filantropie!
Op dinsdag 3 oktober 2017 nemen prof. dr. René Bekkers en prof. dr. Theo Schuyt  u mee langs de uitdagingen waar u als (toekomstig) professional binnen de filantropische sector mee te maken heeft. Meer informatie. Inschrijven

Praktische Informatie

Kosten€1.500,- Inclusief studiemateriaal
Duur8 bijeenkomsten van 2 uur
Startdatum31 oktober 2017
BrochureKlik hier voor de brochure
Meer informatieVoor meer praktische informatie kunt u terecht bij 'Contact en Algemene Informatie'