Dr. Christian Burgers

+31 20 59 87889
3e-17
c.f.burgers@vu.nl
faculteit der sociale wetenschappen ( afdeling communicatiewetenschap )
Universitair Docent

Icoontje Google Scholarresearcher id ResearchGate Academia Linked-in

Information in English

_Streep

Aanwezigheid

Maandag t/m vrijdag

_Streep

Over

Christian Burgers is een Universitair Docent aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2010 verdedigde hij zijn PhD dissertatie op het gebied van Communication and Information Sciences aan de Radboud University Nijmegen. Sinds 2009 werkt hij aan de afdeling Communicatiewetenschap, eerst als Docent en momenteel als Universitair Docent.

Zijn onderzoek richt zich op indirecte taal, in het bijzonder op figuratief taalgebruik zoals metaforen, hyperbolen en ironie. Christian Burgers onderzoekt het gebruik en de effecten van metaforen, hyperbolen en ironie binnen verschillende domeinen van discours (bijv. politieke communicatie, gezondheidscommunicatie, persuasieve communicatie, interpersoonlijke communicatie). Momenteel werkt Christian aan zijn project “Figurative Framing” (2014-2018), waarvoor hij een VENI beurs ontving van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek  (NWO).

Christian Burgers heeft gepubliceerd in belangrijke internationale wetenschappelijke tijdschriften (bijv. Communication Research, Human Communication Research, Journal of Language and Social Psychology), linguistics (bijv. Metaphor and Symbol, Journal of Pragmatics), en andere velden (bijv. Patient Education and Counseling, PLoS One).

_Streep

Specialisatie

  • Figuratief taalgebruik (metaforen, hyperbolen, ironie)
  • Taal in gezondheidscommunicatie en persuasieve communicatie     
  • Verbale feedback

_Streep

Huidig onderzoek

_Streep

Huidig onderwijs

  • Gezondheidsvoorlichting (MA)
  • Marketingcommunicatie 2.0 (BA)
  • MA thesis begeleiding

_Streep

Representatieve publicaties

  • Burgers, C., & Beukeboom, C.J. (in press). Stereotype transmission and maintenance through interpersonal communication: The Irony Bias. Communication Research.
    doi: 10.1177/0093650214534975
  • Burgers, C., Beukeboom, C.J., Kelder, M., & Peeters, M.M.E. (2015). How sports fans forge intergroup competition through language: The case of verbal irony. Human Communication Research, 41(3), 435-457.
    doi: 10.1111/hcre.12052
  • Burgers, C., Konijn, E.A., Steen, G.J., & Iepsma, M.A.R. (2015). Making ads less complex, yet more creative and persuasive: The effects of conventional metaphors and irony in print advertising. International Journal of Advertising, 34(3), 515-532.
    doi: 10.1080/02650487.2014.996200
  • Burgers, C., Beukeboom, C.J., & Sparks, L. (2012). How the doc should (not) talk: When breaking bad news with negations influences patients’ immediate responses and medical adherence intentions. Patient Education and Counseling, 89(2), 267-273.
    doi: 10.1016/j.pec.2012.08.008
  • Burgers, C., van Mulken, M., & Schellens, P.J. (2011). Finding irony: An introduction of the Verbal Irony Procedure (VIP). Metaphor and Symbol, 26(3), 186-205.
    doi: 10.1080/10926488.2011.583194 

Volledige publicatielijst van Dr. Christian Burgers

_Streep

Nevenwerkzaamheden

Laatste wijzigingen Nevenwerkzaamheden: Amsterdam 27 januari 2017