Dr. Guido M. van Koningsbruggen



Deze pagina is verplaatst. U wordt doorgestuurd.

+31 20 59 83087
3e-17
g.m.van.koningsbruggen@vu.nl
faculteit der sociale wetenschappen ( afdeling communicatiewetenschap )
Universitair Docent

Icoontje Google Scholar researcher id Linked-in Website ResearchGate

Information in English

_Streep

Aanwezigheid

Maandag t/m vrijdag

_Streep

Over

Guido van Koningsbruggen is gepromoveerd in de Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam (2009). Daarna werkte hij als post-doc onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Sinds september 2012 werkt hij als universitair docent bij de afdeling Communicatiewetenschap. Zijn onderzoek richt zich op gezondheidscommunicatie en de zelfregulatie van gezondheidsgedrag (bijv. onderzoek naar de effecten van zelfbevestiging op de overtuigingskracht van gezondheidscommunicatie) en op de zelfregulatie van social media-gebruik (bijv. onderzoek naar de reflectieve en impulsieve determinanten van social media-gebruik).   

_Streep

Specialisatie

  • Gezondheidscommunicatie
  • Gezondheidsinterventies
  • Zelfbevestiging (self-affirmation)
  • Zelfregulatie van social media-gebruik

_Streep

Huidig onderzoek

  • NWO-KIEM project ‘Getting the message across’
  • Onderzoek naar de effecten van zelfbevestiging op de verwerking en overtuigingskracht van gezondheidscommunicatie en op gedrag
  • Onderzoek naar reflectieve en impulsieve processen die de zelfregulatie van social media-gebruik beïnvloeden

_Streep

Huidig onderwijs

  • Marketing Communication and the Consumer (MA)
  • Project Impact (MA)
  • Risico- en Gezondheidscommunicatie (BA)
  • BA thesis begeleiding
  • MA thesis begeleiding

_Streep

Representatieve publicaties

  • Van Koningsbruggen, G.M., Hartmann, T., & Du, J. (in press). Always on? Explicating impulsive influences on media use. In P. Vorderer, D. Hefner, L. Reinecke, & C. Klimmt (Eds.), Permanently Online, Permanently Connected. Routledge. [Artikel]
  • Van Koningsbruggen, G.M., Miles, E., & Harris, P.R. (in press). Self-affirmation and self-control: Counteracting defensive processing of health information and facilitating health behavior change. In D. de Ridder, M. Adriaanse, & K. Fujita (Eds.), Handbook of Self-Control in Health and Wellbeing. Routledge. [Artikel]
  • Van Koningsbruggen, G.M., Harris, P.R., Smits, A.J., Schüz, B., Scholz, U., & Cooke, R. (in press). Self-affirmation before exposure to health communications promotes intentions and health behavior change by increasing anticipated regret. Communication Research. [Artikel]
  • Van Koningsbruggen, G.M., Veling, H., Stroebe, W., & Aarts, H. (2014). Comparing two psychological interventions in reducing impulsive processes of eating behaviour: Effects on self-selected portion size. British Journal of Health Psychology, 19, 767-782. [Artikel]
  • Van Koningsbruggen, G.M., Stroebe, W., & Aarts, H. (2013). The rise and fall of self-control: Temptation-elicited goal activation and effortful goal-directed behavior. Social Psychological and Personality Science, 4, 546-554. [Artikel]

_Streep

Overige academische activiteiten

  • Associate editor voor Frontiers in Psychology.
  • Reviewer voor diverse international tijdschriften zoals Communication Research, Health Psychology, Psychology and Health, British Journal of Health Psychology, British Journal of Social Psychology, Appetite, en European Journal of Social Psychology.
  • Lidmaatschappen: International Communication Association (ICA), European Health Psychology Society (EHPS), en Netherlands School of Communication Research (NeSCoR).

_Streep