Dr. Dirk Oegema

+31 20 59 86829
3e-17
d.oegema@vu.nl
faculteit der sociale wetenschappen ( afdeling communicatiewetenschap )
Universitair docent


aanwezig
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 

Icoontje Google Scholar

Informatie in Engels

_Streep

Specialisatie

  • Journalistiek
  • Media
  • Polarisatie
  • Reputatie
  • Politieke communicatie
  • Sociale media
  • Publieke debat

_Streep 

Huidig onderzoek

  • Politiek communicatie (verkiezingscampagnes, nieuwseffecten)
  • Polarisatie tussen allochtonen en autochtonen en de rol van politiek en nieuws
  • Publiek debat in social media
  • Nieuws en reputatie (BP olieramp, etc.)
Lid van ASCOR. 

_Streep

Onderwijs

  • Communicatiewetenschap
  • Organizational Communication
  • Nieuws en Reputatie
_Streep

Recente publicaties

Artikelen in tijdschriften

  • Kleinnijenhuis, J., Schultz, F., Utz, S. & Oegema, D. (forthcoming). The mediating role of the news in the BP oil spill crisis 2010: How US news is influenced by public relations and in turn affects public awareness, foreign news and the share price. Communication Research.
  • Kleinnijenhuis, J., Schultz, F., Oegema, D., & van Atteveldt, W. (2013). Financial news and market panics in the age of high-frequency sentiment trading algorithms. Journalism, 14(2), 271-291. doi: 10.1177/1464884912468375.
  • Schultz, F., Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., Utz, S., & van Atteveldt, W. (2012). Strategic framing in the BP crisis: A semantic network analysis of associative frames. Public Relations Review, 38(1), 97-107. doi: 10.1016/j.pubrev.2011.08.003.
  • Van Noije, L., Kleinnijenhuis, J. & Oegema D. (2008). Parliament as Media’s Puppet on a String. Is this the price we pay for European integration? A Longitudinal and Cross-sectional Analysis of Agenda building in the United Kingdom and the Netherlands. British Journal of Political Science V38 : 455-478.
  • Kleinnijenhuis, J.,van Hoof, A.M.J., Oegema,D. & de Ridder, J.A. (2007). A Test of Rivaling Approaches to Explain News Effects: A multi-wave panel study of agenda setting, social and economic conditions, the tone of the news, and horse race news. Journal of Communication (2) June.
  • Kleinnijenhuis, J., Van Hoof, A.M. & Oegema, D. (2006). Negative news and the sleeper effect of distrust. Harvard International Journal of Press-Politics.
  • Vliegenthart, R., Oegema, D. & B. Klandermans (2005). Media Coverage and Social Movement Support: the Dutch Environmental Movement. Mobilization: An International Quarterly.
  • van Hoof, A. M. J., Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., & de Ridder, J. A. (2003). Guilt and penance: prospective and retrospective voting in 2002. European Journal of Communication Research, 28(4), xxx.
  • Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., de Ridder, J. A., van Hoof, A. M. J., & Vliegenthart, R. (2002a). Een ongekende campagne met bekende media-effecten. Tijdschrift voor Beleid, Politiek en Maatschappij, 29(3), 164-170.
  • Kleinnijenhuis, J., Maurer, M., Kepplinger, H. M., & Oegema, D. (2001). Issues and personalities in German and Dutch television news: patterns and effects. European Journal of Communication, 16(3), 337-359.

Hoofdstukken in boeken

  • Vermeulen, I.,  Das, E., Duiven, R., Batenburg, A., Beukeboom, C., Hoorn, J. F., and Oegema, D. (2010). Implicit Measurement Games: Using Casual Games to Measure Psychological Responses to Ads. In: R. Terlutter, S. Diehl, and S. Okazaki (Eds.) EAA Advances in Advertising Research (Vol. 1): Cutting Edge International Research. Wiesbaden: Gabler Verlag, 199-214.
  • J. van Stekelenburg, D. Oegema, B. Klandermans (2008). No Radicalization without Identification: How Ethnic Dutch and Dutch Mulsim Web Forums Radicalize over Time. In A.E. Azzi, X. Chryssochoou, B. Klandermans & B. Simon (Eds.), Identity and Participation in culturally Diverse Societies: A Multidisciplinary Perspective. Chichestor: Wiley-Blakwell.
  • J. Kleinnijenhuis, D. Oegema en J.H. Takens (2009). Personalisering van de politiek. In G. Voerman  (Ed.), Jaarboek 2007 DNPP. Groningen: DNPP.
  • Oegema, D., Kleinnijenhuis, J., Anderson, K. & Van Hoof, A.M.J. (2008). Flaming and blaming: The influence of mass media content on interactions in on-line discussions. In: E.A. Konijn, M. Tanis & S. Utz (Eds.), Mediated Interpersonal Communication. Mahwah: Erlbaum.
  • van Hoof, A. M. J., Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., & de Ridder, J. A. (2006). National Conditions Perceived as ‘Purple Ruins’: Shifts in Voting and the Origins and Effects of Issue Considerations. In A. Schorr & S. Seltmann (Eds.), Changing media Markets  in Europe and abroad: New ways of handling information and entertainment content (pp. 23-42). Lengerich/Berlin: Pabst Science Publishers. [ISBN 3-89967-179-1]
  • Oegema, D., Vaneker, C., Schinning, R., & van Waarde, S. (2004). Big Brother: Een multimediaconcept – Televisie stimuleert interactiviteit. In C. Hamelink, I. van Veen & J. Willems (Eds.), Interactieve wetenschapscommunicatie (pp. 75-92). Bussum: Coutinho. [ISBN 906283406X]
  • Oegema, D., & Kleinnijenhuis, J. (2001). Personalisation in Political TV News: a 13-wave Panel Study to Asess Effects of Text and Footage. In K. Renckstorf, D. McQuail & N. Jankowski (Eds.), Television News Research: Recent European Approaches and Findings. Berlin / London / Chicago: Quintessence Publishing.

Boeken

  • Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., de Ridder, J. A., van Hoof, A. M. J., & Vliegenthart, R. (2003). De puinhopen in het nieuws: de rol van de media bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2002. Alphen aan den Rijn: Kluwer.
  • Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., de Ridder, J. A., van Hoof, A. M. J., & Vliegenthart, R. (2003b). De puinhopen in het nieuws: de rol van de media bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2002 (Vol. 22). Alphen aan den Rijn: Kluwer.

Overig

  • E.A. Konijn, D. Oegema, I. Schneider, B. de Vos, M. Krijt & J. Prins (2010). Jong en Multimediaal: Mediagebruik en meningsvorming onder jongeren, in het bijzonder moslimjongeren. Amsterdam: Brackfield Hall Publisers.
  • Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., van Hoof, A. M. J., de Ridder, J. A., van Atteveldt, W. H., Ruigrok, P. C., & Vliegenthart, R.. (2004). Media-analyse belevingsmonitor Rijksoverheid, periode 1 januari 2003 t/m 31 maart 2004 (eerste meting vijf ministeries/beleidsvelden). Den Haag: Rijksvoorlichtingsdienst.
  • Kleinnijenhuis, J., de Ridder, J. A., van Hoof, A. M. J., Oegema, D., van Atteveldt, W. H., & Ruigrok, P. C. (2004). Media-analyse belevingsmonitor Rijksoverheid, periode 1 januari 2003 t/m 30 september 2004 (tweede meting vijf ministeries/beleidsvelden). Den Haag: Rijksvoorlichtingsdienst.
  • Kleinnijenhuis, J., van Hoof, A. M. J., Oegema, D., de Ridder, J. A., van Atteveldt, W. H., & Ruigrok, P. C. (2004). Media-analyse belevingsmonitor Rijksoverheid, periode 1 januari 2003 t/m 30 juni 2004 (eerste meting zes ministeries/ beleidsvelden). Den Haag: Rijksvoorlichtingsdienst.

    Citaties
    Google citaties

_Streep

Nevenwerkzaamheden

Oegema Communication - Coach Amsterdam, 02 december 2013
Laatste wijzigingen Nevenwerkzaamheden: Amsterdam 27 januari 2017