Dr. Anita M. J. van Hoof



Deze pagina is verplaatst. U wordt doorgestuurd.

+31 20 59 86920
3e-17
a.m.j.van.hoof@vu.nl
faculteit der sociale wetenschappen ( afdeling communicatiewetenschap )
Universitair docent

Icoontje Google Scholar researcher id

Information in English

_Streep

Aanwezigheid

Maandag t/m vrijdag

_Streep

Over

Anita van Hoof is Universitair Docent aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Vrije Universiteit Amsterdam. Anita studeerde Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en promoveerde daar in 2000. Haar onderzoek gaat over de rol van nieuws en journalistiek in de samenleving. Onderzoeksprojecten waar zij momenteel bij betrokken is zijn bijvoorbeeld, de verhouding tussen nieuwsbronnen en journalisten, participatieve journalistiek en de impact van nieuws op stemvoorkeur van kiezers. Haar publicaties zijn te vinden in belangrijke tijdschriften op het gebied van Communicatiewetenschap zoals de Journal of Communication, the Harvard International Journal of Press/Politics, the European Journal of Communication, Tijdschrift voor Communicatiewetenschap. In het kader van het onderzoek naar de impact van nieuws op stemvoorkeuren schreef zij samen met collega’s Jan Kleinnijenhuis, Dirk Oegema, Wouter van Atteveldt en anderen aan enkele boeken over de verkiezingscampagnes, gericht op een algemener publiek: ‘De puinhopen in het nieuws’ en ‘Nederland Vijfstromenland’.

_Streep

Specialisatie

  • Journalistiek
  • Nieuwseffecten
  • Nieuwsbronnen
  • Participatieve journalistiek
  • Verkiezingsonderzoek
  • Inhoudsanalyse

_Streep

Huidig onderzoek

  • Journalistiek en de rol van bronnen daarin
  • Nieuwspatronen in geschreven en audio-visueel nieuws
  • Nieuwseffecten
  • Inhoudsanalyse

_Streep

Huidig onderwijs

  • Nieuwsproductie en burgerschap (MA Journalism)
  • Politieke Communicatie en Nieuwsdynamiek (MA)
  • Nieuws en Journalistiek (BA)
_Streep

Recente publicaties

  • Takens, J. H., van Atteveldt, W., van Hoof, A., & Kleinnijenhuis, J. (2013). Media logic in election campaign coverage. European Journal of Communication.
    doi: 10.1177/0267323113478522.
  • Takens, J. H., van Hoof, A. M. J., van Atteveldt, W., & Kleinnijenhuis, J. (2011). Do new parties bring personalization, a narrow issue agenda, and populist rhetoric? Evidence from Dutch election campaign coverage from 1998 to 2006. In T. van Haaften, H. Jansen, J. de Jong & W. Koetsenruijter (Eds.), Bending Opinion: essays on persuasion in the public domain (pp. 327-348). Leiden: Leiden University Press.
  • Kleinnijenhuis, J., & van Hoof, A. M. J. (2009). Media coverage of government policies and satisfaction with information provision and policy results. Politiische Vierteljahresschrift. Sonderheft Politik in der Mediendemokratie (Hrsg. B. Pfetsch & F.Marcinkowski) , 42: 320-344.
  • Kleinnijenhuis, J., and Van Hoof, A. M. J. (2008). Media coverage of government policies and citizen’s satisfaction with information provision and policy results. Political Quarterly - Politische Vierteljahreschrift, 41 (Special issue “Politics in media democracy”).
  • Kleinnijenhuis, J., Van Hoof, A. M. J., & Oegema, D. (2007). A test of rivaling approaches to explain news effects: News on issue positions of parties, real-world developments, support and criticism and success and failure. Journal of Communication, 572(2), 366-384.
  • Kleinnijenhuis, J., Scholten, O., Atteveld, W., Van Hoof, A. M. J., Krouwel, A., Oegema, D., De Ridder, J. A., Ruigrok, P. C., & Takens, J. (2007). Nederland vijfstromenland. De rol van media en stemwijzers bij de verkiezingen van 2006. Amsterdam: Bert Bakker.
  • Adriaans, N., and Van Hoof, A. M. J. (2006). Publiek programmeren in een commerciële context. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 34(3), 257-269.
  • Kleinnijenhuis, J., Van Hoof A. M. J., and Oegema, D. (2006). Negative news and the sleeper effect of distrust. The Harvard International Journal of Press / Politics, 11(6), 86-104.
  • Van Hoof, A. M. J., Kleinnijenhuis, J., Oegema, D., De Ridder, J. A. (2006). National conditions perceived as ‘purple ruins’: origins and effects of issue considerations. In A. Schorr & S. Seltmann (Eds.), Changing Media markets Entertainment Content (pp. 23-42). Lengerich/Berlin: Pabst Science Publishers.
  • Van Hoof, A. M. J. (2006). Codeurstraining: de regionale krant als socius. In F. Wester (red.). Inhoudsanalyse: theorie en praktijk, pp. 99-119. Alphen aan de Rijn: Kluwer.
  • Kleinnijenhuis, J. Oegema, D. De Ridder, J. A., Van Hoof, A. M. J., and Vliegenthart, R. (2003). De puinhopen in het nieuws. De rol van de media bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2002. Alphen aan de Rijn: Kluwer.
  • Van Hoof, A. M. J. (2003). Identiteit van regionale kranten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 31(3), 205-226.
  • Van Hoof, A. M. J., Kleinnijenhuis, J., Oegema, D. & De Ridder, J. (2003). Guilt and penance: Prospective and retrospective voting in 2002. The European Journal of Communication Research, 28(4), 405-426.
  • Van Hoof, A. M. J. (2000). Kranten met karakter. Identiteit van kranten vanuit kwaliteitsperspectief. Amsterdam: Thela Thesis (dissertation).
  • Evers, H., Van Hoof, A. M. J., Rennen, T., Ruß-Mohl, S., Stappers, J., & Wentink, T. (1996). Krant en kwaliteit. Verkenningen rond de onderzoekbaarheid van journalistiek. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.

_Streep

Overige academische activiteiten

  • Lidmaatschappen: International Communication Association (ICA), en Netherlands School of Communication Research (NESCOR)
 _Streep

Nevenwerkzaamheden

Laatste wijzigingen Nevenwerkzaamheden: Amsterdam 27 januari 2017