Dr. A.M. van Prooijen

+31 20 59 84346
3e-17
a.m.vanprooijen@vu.nl
faculteit der sociale wetenschappen ( afdeling communicatiewetenschap )
Universitair docent

Google Scholar
empty

Information in English

_Streep

Aanwezigheid

Maandag t/m vrijdag

_Streep

Over

Anne-Marie van Prooijen is Universitair Docent aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze behaalde haar MPhil in Social and Organizational Psychology aan de Universiteit Leiden (2006-2008), waar zij tevens werkzaam was als onderzoeks- en onderwijsassistent. Daarna behaalde zij haar PhD in Psychology aan de University of Sussex (2009-2012), waarbij ze onderzoek deed naar de rol van identiteitsprocessen in de acceptatie van klimaatveranderingsinformatie. Van 2012 tot 2014 werkte zij als postdoctoraal onderzoeker aan Solvay Brussels School of Economics and Management (Université libre de Bruxelles) en onderzocht prosociaal consumentengedrag (gesponsord door Mars Inc). Anne-Marie is in het bijzonder geïnteresseerd in milieubewustzijn en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Binnen dit brede domein maakt zij gebruik van een interdisciplinaire benadering om verschillende onderwerpen te onderzoeken, zoals CSR communicatie middels nieuwe media, het vertrouwen van de consument in motieven voor corporate duurzaamheidsinitiatieven, de impact van moraliteit op organisationele aantrekkelijkheid, percepties van economische besluitvorming, attitudes ten opzichte van innovatieve duurzame voedingsmiddelen, en drivers van prosociaal consumentengedrag.

_Streep

Specialisatie

  • Sociale en ecologische verantwoordelijkheid
  • Corporate en marketing communicatie
  • Persoonlijke en sociale identiteit processen
  • Nieuwe media
  • Voedingsgerelateerde besluitvorming

_Streep

Huidig onderzoek

  • Corporate Social Responsibility communicatie strategieën
  • Klimaatscepticisme
  • Duurzaam consumentengedrag
  • Moraliteit in werkcontexten
  • Waargenomen eerlijkheid van marktmechanismen

_Streep

Huidig onderwijs

  • Public Relations (MA)
  • Interne Communicatie en Nieuwe Media (MA)
  • Project Impact (MA)
  • Public Relations and Reputation Management (BA)
  • Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 1 en 2 (BA)
  • BA thesis begeleiding
  • PM thesis begeleiding
  • MA thesis begeleiding
  • Tutoraat 

_Streep

Representatieve publicaties

  • Van Prooijen, A. M., & Ellemers, N. (in press). Does it pay to be moral? How indicators of morality and competence enhance organizational and work team attractiveness. British Journal of Management. [Link naar artikel]
    doi: 10.1111/1467-8551.12055
  • Van Prooijen, A. M., & Sparks, P. (2014). Attenuating initial beliefs: Increasing the acceptance of anthropogenic climate change information by reflecting on values. Risk Analysis: An International Journal, 34(5), 929-936. Best Paper Award of the Society for Risk Analysis (SRA). [Link naar artikel]
    doi: 10.1111/risa.12152
  • Van Prooijen, A. M., Sparks, P., & Jessop, D. C. (2013). Promoting or jeopardizing lighter carbon footprints? Self-affirmation can polarize environmental orientations. Social Psychological and Personality Science,4(2), 238-243. [Link naar artikel]
    doi: 10.1177/1948550612450465
  • Van Prooijen, A. M., & Ellemers, N. (2009). De aantrekkelijkheid van moraliteit en competentie binnen een organisatie voor toekomstige werknemers. In R. Custers, B. Beersma, H. van den Berg, F. Harinck, & M. van Zomeren (red.), Jaarboek Sociale Psychologie 2008 (pp. 327-334). Groningen: ASPO Pers.

_Streep

Nevenwerkzaamheden

Laatste wijzigingen Nevenwerkzaamheden: Amsterdam 27 januari 2017