Onderwijs

VU Onderwijs

_Streep

Bacheloropleiding Communicatiewetenschap

We leven in een informatiemaatschappij: grote technologische ontwikkelingen hebben onze communicatie- en communicatievormen veranderd. Deze communicatie is overal om ons heen en heeft een enorme impact op de samenleving, organisaties en individuen. Dit maakt van communicatiewetenschap een relevant en uitdagend vakgebied. Door de nadruk op nieuwe media en een psychologische kijk op communicatie is Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit uniek in Nederland en Europa.

Tijdens de driejarige bacheloropleiding Communicatiewetenschap ontdek je hoe communicatieprocessen werken, onderzoek je hoe journalisten 'nieuws maken' en besteed je veel aandacht aan de redenen waarom iemand plezier beleeft aan een boek, film of website. Je bedenkt hoe je het 'corporate imago' van een onderneming kunt verbeteren, duikt in de gezondheidsvoorlichting en bedenkt wat de invloed van sociale media zijn op onze communicatie met elkaar. Je onderzoekt entertainment, marketing, nieuws en interne communicatie in zowel oude als nieuwe media.

Hier kun je meer informatie vinden over de Bachelor Communicatiewetenschap.

Masteropleiding Communicatiewetenschap

De samenleving stelt steeds hogere eisen aan de manier waarop we met elkaar communiceren. Media, bedrijven, afdelingen binnen organisaties, personen en politieke partijen - ze opereren allemaal voor een divers publiek en in een informatierijke omgeving. In de eenjarige, voltijdse masteropleiding Communicatiewetenschap kijk je vanuit verschillende invalshoeken naar het belang en de rol van communicatie en krijg je inzicht in uiteenlopende communicatieprocessen. Bijvoorbeeld de effecten van gaming, van sociale netwerksites of van mediaberichtgeving over politieke personen en partijen.

De master Communicatiewetenschap kent vier afstudeerrichtingen: Politieke en publieke communicatie, Mediapsychologie, Corporate communicatie en nieuwe media, en Marketing en gezondheidsvoorlichting. In iedere afstudeerrichting werk je met de nieuwste kennis en inzichten, leer je hoe communicatieprocessen in de praktijk werken en hoe je ze kunt analyseren en sturen. De master Communicatiewetenschap kenmerkt zich door een sterke koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijk relevante communicatiefenomenen, zoals de opkomst van sociale media. Als master Communicatiewetenschap sta je daardoor midden in de maatschappij.

Hier kun je meer informatie vinden over de Master Communicatiewetenschap.

 

_Streep